-
Spolni razvoj djece vrtićke dobi
Djeca prolaze faze u svim aspektima razvoja pa tako i u domeni spolnog razvoja. Razvoj spolnog identiteta odvija se putem igre unutar koje dijete preuzima različite uloge koje služe razvoju pojma o sebi i spolnog ponašanja. Iako su u našem društvu spolna ponašanja djeteta tabu tema o kojoj mnogi nerado govore, važno je poznavati koja su to ponašanja uobičajena za određenu dob djeteta.
Razumijevanje ovog aspekta razvoja pomoći će vam da podržite vaše dijete u stjecanju zdravog odnosa prema vlastitom tijelu i spolnosti.
Uobičajene odrednice spolnog razvoja prema dobi
- Od rođenja do 2. godine:
- Bebe istražuju svoje tijelo dodirivanjem, uključujući genitalije. To je normalan dio senzomotornog razvoja.
- Djeca nemaju svijest o spolnosti kao odrasli, već istražuju tijelo iz čiste radoznalosti.
- Neka djeca vole biti gola i pružaju otpor pri odijevanju.
- Dijete zna je li dječak ili djevojčica.
- Od 2. do 3. godine:
- Djeca počinju prepoznavati razlike između spolova. Mogu postavljati pitanja o tijelima dječaka i djevojčica.
- U ovoj fazi često koriste terminologiju koju čuju od roditelja i mogu početi imenovati dijelove tijela.
- Nasumično podražuju intimna područja (trljaju ih rukama ili o druge objekte) što se najčešće odvija prije spavanja, a ponekad i u javnosti.
- Od 3. do 4. godine:
- Igra “doktora” ili “mame i tate” je česta. Djeca istražuju spolne razlike kroz igru, te ova aktivnost nije povezana sa seksualnošću odraslih.
- Razlikuju igračke s kojima se radije igraju djevojčice odnosno dječaci.
- Samozadovoljavanje – u ovoj dobi važno je postaviti granice na način koji ne stvara sram, već objašnjava da su određene aktivnosti privatne.
- Djeca pitaju o funkcijama različitih dijelova svog tijela.
- Od 4. do 5. godine:
- Ponekad rado čine stvari koje rade pripadnici suprotnog spola, npr. dječaci nose mamine torbe dok se kod djevojčica pojavljuje interes za alatom i popravljanjem stvari.
- Uče dijelove svog tijela a zanimaju ih dijelovi tijela druge djece i odraslih. Znatiželjni su i pokušavaju viriti druge ljude na toaletu.
- Djeca mogu imati osnovno razumijevanje koncepta privatnosti te bi ih trebalo poučavati da određene dijelove tijela ne pokazuju javno kao i da se samozadovoljavanje odvija u privatnosti.
- Razvija se znatiželja o trudnoći i porodu. Najbolja su jednostavna i iskrena objašnjenja prilagođena dobi.
- Od 5. godine:
- Oponašaju tipična ponašanja parova (npr. ljubljenje, držanje za ruke).
- Istodobno ih i privlači i odbija otvoreno iskazivanje nježnosti. Počinju koristiti žargonske i vulgarne izraze za intimne dijelove tijela i opčinjeni su pričanjem “prostih” šala i viceva.
Samozadovoljavanje kod djece – mogući uzroci:
- Način nošenja s negativnim emocijama – anksioznost, ljutnja, tuga, dosada; način umirivanja.
- Postojeći problemi u ponašanju.
- Promjena ili nepovoljna atmosfera unutar obitelji.
- Nedostatak roditeljske pažnje ili manjak privrženosti s roditeljima.
- Konfliktni razvod roditelja.
Zabrinjavajuća ponašanja
Iako je većina spolnog ponašanja kod predškolske djece normalna i dio prirodnog razvoja, postoje određena ponašanja koja mogu biti zabrinjavajuća i zahtijevati pažnju stručnjaka:
- Opsesivno ponašanje: Pretjerano ili kompulzivno dodirivanje genitalija koje ometa svakodnevne aktivnosti.
- Bol ili ozljede: ako ponašanje dovodi do ozljeđivanja ali i ako je u pozadini fiziološki problem ili upala koju treba liječiti.
- Prisilna igra: Ako dijete prisiljava drugu djecu na spolne igre ili pokazuje agresiju.
- Napredna spolna ponašanja: Poznavanje spolnih aktivnosti koje su neprikladne za dob djeteta i mogu ukazivati na izloženost neprimjerenim sadržajima.
- Strah i anksioznost: Izražavanje straha ili anksioznosti povezane s tijelom ili spolnošću.
- Samozadovoljavanje u javnosti: ako je dijete starije od 5 godina te unatoč poučavanju o privatnosti ovo ponašanje radi u javnosti.
Kako reagirati kao roditelj
- Ostanite smireni i podržavajući: Važno je reagirati smireno na djetetovu radoznalost i ponašanje. Imati na umu da su određena ponašanja kod djece normalna pojava. Očekujte i budite otvoreni za pitanja djece.
- Objašnjavajte jednostavno i jasno: Koristite jezik prilagođen dobi kako biste objasnili razlike između spolova i koncept privatnosti. Ako se dijete krene samozadovoljavati u javnosti skrenite mu pažnju na nešto drugo.
- Postavite granice s ljubavlju: Objasnite da su određeni dijelovi tijela privatni i da postoje pravila o tome tko ih može vidjeti i dodirivati.
- Pratite ponašanje: Ako primijetite zabrinjavajuće ponašanje, zabilježite ga i obratite se nekom od stručnjaka (pedijatru, stručnoj službi u vrtiću).
- Pružite djetetu više pažnje i nježnosti kao i nove izvore stjecanja pozitivnih emocija.
Ako imate bilo kakvih pitanja ili zabrinutosti možete se obratiti na psiholog@vrtic-frfi.hr.
Pripremila: Nika Popović, mag.psych.
Literatura:
Buljan Flander i sur., Seksualni razvoj djeteta, publikacija, Hrabri telefon, Zagreb.
Starc, B., Čudina – Obradović, M., Pleša, A., Profaca, B. i Letica, M. (2004). Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi. Zagreb: Golden marketing-Tehnička knjiga.
Wurtele, Sandy & Kenny, Maureen. (2011). Normative sexuality development in childhood: Implications for developmental guidance and prevention of childhood sexual abuse. Journal of multicultural counseling and development. 43. 1-24.