• Spolni razvoj djece vrtićke dobi

    Djeca prolaze faze u svim aspektima razvoja pa tako i u domeni spolnog razvoja.  Razvoj spolnog identiteta odvija se putem igre unutar koje dijete preuzima različite uloge koje služe razvoju pojma o sebi i spolnog ponašanja. Iako su u našem društvu spolna ponašanja djeteta tabu tema o kojoj mnogi nerado govore, važno je poznavati koja su to ponašanja uobičajena za određenu dob djeteta.

    Razumijevanje ovog aspekta razvoja pomoći će vam da podržite vaše dijete u stjecanju zdravog odnosa prema vlastitom tijelu i spolnosti.

    Uobičajene odrednice spolnog razvoja prema dobi

    1. Od rođenja do 2. godine:
      • Bebe istražuju svoje tijelo dodirivanjem, uključujući genitalije. To je normalan dio senzomotornog razvoja.
      • Djeca nemaju svijest o spolnosti kao odrasli, već istražuju tijelo iz čiste radoznalosti.
      • Neka djeca vole biti gola i pružaju otpor pri odijevanju.
      • Dijete zna je li dječak ili djevojčica.
    2. Od 2. do 3. godine:
      • Djeca počinju prepoznavati razlike između spolova. Mogu postavljati pitanja o tijelima dječaka i djevojčica.
      • U ovoj fazi često koriste terminologiju koju čuju od roditelja i mogu početi imenovati dijelove tijela.
      • Nasumično podražuju intimna područja (trljaju ih rukama ili o druge objekte) što se najčešće odvija prije spavanja, a ponekad i u javnosti.
    3. Od 3. do 4. godine:
      • Igra “doktora” ili “mame i tate” je česta. Djeca istražuju spolne razlike kroz igru, te ova aktivnost nije povezana sa seksualnošću odraslih.
      • Razlikuju igračke s kojima se radije igraju djevojčice odnosno dječaci.
      • Samozadovoljavanje – u ovoj dobi važno je postaviti granice na način koji ne stvara sram, već objašnjava da su određene aktivnosti privatne.
      • Djeca pitaju o funkcijama različitih dijelova svog tijela.
    4. Od 4. do 5. godine:
      • Ponekad rado čine stvari koje rade pripadnici suprotnog spola, npr. dječaci nose mamine torbe dok se kod djevojčica pojavljuje interes za alatom i popravljanjem stvari.
      • Uče dijelove svog tijela a zanimaju ih dijelovi tijela druge djece i odraslih. Znatiželjni su i pokušavaju viriti druge ljude na toaletu.
      • Djeca mogu imati osnovno razumijevanje koncepta privatnosti te bi ih trebalo poučavati da određene dijelove tijela ne pokazuju javno kao i da se samozadovoljavanje odvija u privatnosti.
      • Razvija se znatiželja o trudnoći i porodu. Najbolja su jednostavna i iskrena objašnjenja prilagođena dobi.
    5. Od 5. godine:
      • Oponašaju tipična ponašanja parova (npr. ljubljenje, držanje za ruke).
      • Istodobno ih i privlači i odbija otvoreno iskazivanje nježnosti. Počinju koristiti žargonske i vulgarne izraze za intimne dijelove tijela i opčinjeni su pričanjem “prostih” šala i viceva.

    Samozadovoljavanje kod djece – mogući uzroci:

    • Način nošenja s negativnim emocijama – anksioznost, ljutnja, tuga, dosada; način umirivanja.
    • Postojeći problemi u ponašanju.
    • Promjena ili nepovoljna atmosfera unutar obitelji.
    • Nedostatak roditeljske pažnje ili manjak privrženosti s roditeljima.
    • Konfliktni razvod roditelja.

    Zabrinjavajuća ponašanja

    Iako je većina spolnog ponašanja kod predškolske djece normalna i dio prirodnog razvoja, postoje određena ponašanja koja mogu biti zabrinjavajuća i zahtijevati pažnju stručnjaka:

    • Opsesivno ponašanje: Pretjerano ili kompulzivno dodirivanje genitalija koje ometa svakodnevne aktivnosti.
    • Bol ili ozljede: ako ponašanje dovodi do ozljeđivanja ali i ako je u pozadini fiziološki problem ili upala koju treba liječiti.
    • Prisilna igra: Ako dijete prisiljava drugu djecu na spolne igre ili pokazuje agresiju.
    • Napredna spolna ponašanja: Poznavanje spolnih aktivnosti koje su neprikladne za dob djeteta i mogu ukazivati na izloženost neprimjerenim sadržajima.
    • Strah i anksioznost: Izražavanje straha ili anksioznosti povezane s tijelom ili spolnošću.
    • Samozadovoljavanje u javnosti: ako je dijete starije od 5 godina te unatoč poučavanju o privatnosti ovo ponašanje radi u javnosti.

    Kako reagirati kao roditelj

    1. Ostanite smireni i podržavajući: Važno je reagirati smireno na djetetovu radoznalost i ponašanje. Imati na umu da su određena ponašanja kod djece normalna pojava. Očekujte i budite otvoreni za pitanja djece.
    2. Objašnjavajte jednostavno i jasno: Koristite jezik prilagođen dobi kako biste objasnili razlike između spolova i koncept privatnosti. Ako se dijete krene samozadovoljavati u javnosti skrenite mu pažnju na nešto drugo.
    3. Postavite granice s ljubavlju: Objasnite da su određeni dijelovi tijela privatni i da postoje pravila o tome tko ih može vidjeti i dodirivati.
    4. Pratite ponašanje: Ako primijetite zabrinjavajuće ponašanje, zabilježite ga i obratite se nekom od stručnjaka (pedijatru, stručnoj službi u vrtiću).
    5. Pružite djetetu više pažnje i nježnosti kao i nove izvore stjecanja pozitivnih emocija.

     Ako imate bilo kakvih pitanja ili zabrinutosti možete se obratiti na psiholog@vrtic-frfi.hr.

    Pripremila: Nika Popović, mag.psych.

    Literatura:

    Buljan Flander i sur., Seksualni razvoj djeteta, publikacija, Hrabri telefon, Zagreb.

    Starc, B., Čudina – Obradović, M., Pleša, A., Profaca, B. i Letica, M. (2004). Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi. Zagreb: Golden marketing-Tehnička knjiga.

     Wurtele, Sandy & Kenny, Maureen. (2011). Normative sexuality development in childhood: Implications for developmental guidance and prevention of childhood sexual abuse. Journal of multicultural counseling and development. 43. 1-24.

     

     

     

Ribice – Pre-writing skills; developing pencil grip, fine motor skills, confidence.Bubamare – likovna aktivnost, otiskivanje tempere prstima na predložak note, razvoj koncentracije i senzomotorike.