Griženje u jaslicama      

03.05.2024.

Griženje u jaslicama                                                  

 

Griženje je normalna razvojna pojava koja se najčešće javlja u dobi djece od 1-3 godine. To nikako ne znači da s djetetom nije nešto u redu, ili da nešto nije u redu kod kuće ili u jaslicama. Ne moraju sva mala djeca prolaziti kroz fazu griženja, ali gotovo u svakoj grupi djece od 1 do 3 godine starosti naći će se poneko dijete koje grize. Razumijevanje ovog ponašanja pomaže u stvaranju podržavajuće okoline za dijete kako bi moglo razvijati potrebne socijalne i emocionalne vještine. Kroz suradnju s odgojiteljicama možete zajedno raditi na rješavanju ovog izazova.

 

Razumijevanje uzroka:  griženje je često normalan dio razvoja u predškolskoj dobi, pogotovo tijekom jaslica. Djeca uče o svijetu oko sebe kroz osjetila, uključujući i usta. Griženje može proizaći iz:

  • znatiželje,
  • potrebe za istraživanjem,
  • želje za olakšanjem tijekom perioda rasta zubića
  • jer ne znaju iskomunicirati drugačije da im nešto smeta,
  • iskaza asertivnosti (npr. da sačuvaju igračku koju im netko uzima ili uzmu tuđu igračku koju žele),
  • prevelike pobuđenosti i ushićenosti,
  • iz veselja, dosade, iz “čista mira” bez nekog očitog razloga,
  • kako bi promatrali odraslu osobu i testirali granice.

 

Komunikacija s odgojiteljicama: suradnja s odgojiteljicama je iznimno važna. Razgovarajte o situacijama u kojima se javlja griženje i zajedno razvijajte strategije za njegovo smanjenje. Tako možemo stvarati dosljednost u odgojnim postupcima te smanjiti razlike u načinu postupanja između doma i vrtića. U slučaju potrebe za dodatnim razgovorom uvijek se možete obratiti psihologinji.

 

Postavljanje granice: djetetu jasno dajte do znanja da mu ne dozvoljavate da grize druge ljude i djecu. To ćete najbolje učiniti na način primjeren dobi,  asertivnim glasom (ne vikanjem) te kratkom uputom. Npr. “NE. Ne grizemo/ Ne dozvoljavam ti da grizeš druge. To boli. Možeš uzeti drugi autić./Vidim da se ljutiš. /Možeš udariti jastuk.”

 

Razvijanje alternativa: podržite dijete u traženju alternativnih načina izražavanja svojih osjećaja i potreba. Pomozite mu usmjeriti pažnju na pozitivne aktivnosti, potičući igru, umjetničke izraze ili razne senzorne aktivnosti koje mogu zadovoljiti njegove potrebe na konstruktivan način.

 

Razvoj empatije:  razvijanje empatije pomaže djeci razumjeti kako se drugi osjećaju. Potičite dijete da razgovara o svojim osjećajima i potrebama te pomažite u prepoznavanju emocija drugih. Ovo može smanjiti incidenciju griženja i poboljšati socijalne vještine.

 

Dosljednost u pristupu: Važno je biti dosljedan u pristupu kod kuće i u vrtiću. Djeca imaju koristi od predvidivosti i dosljednosti u pravilima. Ako se dijete svakodnevno suočava s istim pravilima i očekivanjima, lakše će se prilagoditi i integrirati društvene norme.

 

Surađujući s odgojiteljicama i stručnim timom te primjenjujući ove smjernice kod kuće, možete stvoriti podržavajuće okruženje koje potiče pozitivan razvoj vašeg djeteta. Griženje je prolazna faza, a s vašom ljubavlju i podrškom, dijete će razviti nove strategije izražavanja i suočavanja s emocijama.

 

Pripremila: Nika Popović, mag.psych.

Ribice – shapes; fine motor skills and preschool math activity.Bubamare – aktivnost s vodom, briga o životinjama, kupanje životinja. Poticanje na istraživanje vode i međusobnu suradnju.