• Rastava/neslaganje roditelja i potrebe djece

    Stil života i brojni faktori u današnje vrijeme utječu u velikoj mjeri kako na pojedinca tako i na međuljudske odnose. Povećava se pojavnost rastava ali i konfliktnih međuljudskih odnosa u kojima fokus prestaje biti dobrostanje svakog člana obitelji uključujući djece, a počinje biti nadmetanje i sukob.

    Razvod je teška i osjetljiva tema, osobito kad su u obitelji prisutna predškolska djeca koja možda još nisu razvila sposobnost razumijevanja kompleksnih emocionalnih situacija. Djeca u ovoj dobi osjećaju emocionalne promjene unutar obitelji, ali često ne razumiju uzroke tih promjena. Kroz primjeren pristup i otvorenu komunikaciju, roditelji mogu pomoći djeci da bolje shvate što znači razvod, pruže im osjećaj sigurnosti te im olakšaju prilagodbu.

    Primarno je jako je važno osvijestiti vlastite potrebe, te ih razlikovati od potreba djeteta. Ono što svako dijete treba su sigurnost, pripadanje, ljubav, predvidivost i rutina te igra i druženje s vršnjacima.

    Djeci je važno objasniti što se događa na način koji je njima razumljiv (djeca predškolske dobi mogu doslovno shvaćati neke koncepte) uz naglašavanje da nisu uzrok razvoda. Nema krivnje djeteta te kakav god konflikt između roditelja postoji on je isključivo vezan uz roditelje. Osvijestite da djeca ne trebaju slušati niti biti prisutna konfliktima. Važno im je pokazati kako su roditelji i dalje u mogućnosti surađivati te kako je sigurnost djeteta kao i ljubav prema njemu najbitnija u tim okolnostima. Ohrabrujte vaše dijete da iskazuje osjećaje te mu dajte do znanja da je viđeno (recite mu da vidite da je tužno, ljuto, zabrinuto i da mu možete pomoći kako da to izrazi). Djeca često izražavaju osjećaje kroz igru, pa ih potičite da igraju različite uloge ili koriste igračke kao “članove obitelji.” Promatrajte i slušajte što dijete izražava kroz igru, jer vam to može dati uvid u ono što dijete osjeća i o čemu razmišlja. Ako primijetite da dijete igra uloge koje prikazuju tugu ili ljutnju, razgovarajte s njim o tim osjećajima. Omogućite mu maksimalne kontakte s drugim roditeljem  (naravno, ako je zadovoljen faktor sigurnosti te ne postoji nasilje) i nemojte nikada tražiti dijete da bira stranu.

    Što ćete bolje surađivati i što je vaša komunikacija kvalitetnija, to je veća šansa da će se dijete uspjeti prilagoditi na novonastalu situaciju.

    Olakšavajući faktori prilagodbe za dijete su podržavajući odnos s barem jednim roditeljem, braća ili sestre te podržavajući pomagači i stručnjaci, zbog čega je poželjno u ovakvim procesima potražiti pomoć.

    Reakcije djece na rastavu kao i konfliktna neslaganja do 3.godine mogu biti uznemirenost i panika, regresivno ponašanje (vraćanje ponašanjima iz faze razvoja koju su već prošli), povlačenje i agresivna ponašanja. Djeca predškolske dobi pitat će vas konkretna pitanja te im treba dati kratke, jasne odgovore tako da ne skrivate činjenice (to nije dozvola da se o drugom roditelju priča najgore ispred djeteta). Ako su neke odluke još nedonesene ili postoji određena neizvjesnost, bolje i tako iskomunicirati djetetu nego da se ruši povjerenje „lažnim“ obećanjima. Djecu može biti i strah za zadovoljenje vlastitih potreba zbog čega će pokušati brinuti za roditelje. Kako su u fazi egocentrizma, djeca mogu misliti da oni mogu riješiti problem. Također su i u ovoj dobi moguća regresivna ponašanja i separacijske teškoće.  

    Vodite se time da je djetetu važna stabilnost okoline, dobar odnos s roditeljem te predvidivost i jasnoća susreta s roditeljem s kojim ne živi. Odgojne postupke u vidu granica i dosljednosti u postupcima treba i dalje održavati (često se dogodi da roditelj nesvjesno pokušava olakšati djetetu prilagodbu tako da mu često popušta i ugađa što samo stvara dodatni stres za dijete).

    Za kraj, djeca u predškolskoj dobi mogu se osjećati nesigurno tijekom razdoblja promjena. Dodatna pažnja i male geste ljubavi – kao što su zagrljaji, zajedničko igranje i čitanje priča – mogu im pomoći da se osjećaju sigurno i voljeno. Pokušajte im pokazati da su vaša briga i podrška uvijek tu, čak i kad se obitelj mijenja.

    U slučaju da trenutačno prolazite intenzivno razdoblje ili kod djeteta prepoznajete neke od reakcija, te u slučaju bilo kakvih pitanja možete se obratiti na psiholog@vrtc-frfi.hr.

     

    Pripremila: Nika Popović, mag.psych.

Lavići – usvajanje osnovnih boja pridruživanjem pom-poma na odgovarajuće mjesto. Potičemo na govor, finu motoriku i koncentraciju.